Marele Zid Chinezesc

Dacă ți-ai petrecut vreun concediu pe Lună și ai văzut de acolo Marele Zid Chinezesc în toată desfășurarea lui…

Great Wall of China location map blank - Marele Zid Chinezesc

… poate crezi că nu e cazul să-l vezi și de mai aproape…

Cum, n-ai mers în nicio vacanță pe Lună? N-ai ajuns nici măcar pe Stația Spațială?

Niciodată?!?

Ei bine, surpriză: nici eu! Și nici celelalte miliarde de oameni de pe Pământ. 😀

Până când vor exista pachete de vacanță în spațiu, dacă vrei la Zid n-ai altă alternativă decât să-l explorezi de jos în sus, pe propriile-ți picioare.

Câteodată îmi și urmez propriile-mi sfaturi și așa am plecat nerabdator din Beijing spre Zid pe 29 decembrie, într-o excursie cu autocarul. După vreo două ore și 120 de kilometri parcurși, am ajuns la poalele munților încununați de impresionanta construcție. Cum acolo nu există acces direct la Zid, ca să ajungem pe culmi a trebuit să trecem prin…

Gubei – orașul apelor

Iar folosirea lui “a trebui” de mai sus, n-are deloc o conotație neplăcută. Ba chiar din contra, căci orașul-stațiune are cu ce să-ți încânte ochiul:

1190155 - Marele Zid Chinezesc
Acolo sus, pe creasta din spate, e Zidul
1190229 - Marele Zid Chinezesc
Corina in Gubei
1190221 - Marele Zid Chinezesc

Stilul arhitectural este caracteristic nordului Chinei și dinastiei Quing iar majoritatea caselor sunt reconstruite.

Pentru că noi am ajuns acolo într-una dintre cele mai friguroase perioade din ultimii ani, am vazut nițel altfel decât alții cum arată așezarea:

Gubei - raul inghetat
Gubei - cascada inghetata
Gubei - raul inghetat 2

Și-am mai văzut și ce fac chinezii în această situație:

Gubei - cu sania pe raul inghetat
Gubei - distractie pe raul inghetat

Nu știu cât se observă din imaginile de mai sus, dar nimic nu e lăsat la voia întâmplării:

Gubei - plasa sub gheata

Recunosc că eu n-am mai văzut până în China asemenea plase de siguranță sub gheață. Pe lângă asta, în câteva locuri am observat lucrători care turnau apă în crăpăturile mai mari din gheață iar grija asta pentru siguranță m-a impresionat cât se poate de plăcut.

În excursia noastră era inclusă și o plimbare pe apă dar pentru că gheața fugărise toate bărcile aici…

Gubei - barci

…desigur că a trebuit să ne punem pofta-n cui.

La capătul dinspre munte al orașului e telecabina cu care începi…

Drumul spre Marele Zid

1190307 - Marele Zid Chinezesc

Din telecabină poți admira desenele munților până departe.

1190316 - Marele Zid Chinezesc
1190324 - Marele Zid Chinezesc

Odată ajuns la stația de pe munte, mai tre’ să mai mergi ceva până să ajungi pe zid. Acolo am realizat pentru prima dată cât de mult la place chinezilor culoarea roșie, pe care o afișează peste tot:

Piata Tien An Men - Muzeul comunismului
Piata Tien An Men - steaguri rosii

Parcă te și aud:

-Dar chinezii sunt comuniști! E normal ca steagurile și simbolurile partidului să fie roșii!

Și ai dreptate… doar că e mai mult de atât! Știi care-i culoarea tradițională a rochiei de mireasă în China?

Mire si mireasa in Shanghai

Da, surpriză: roșu! 🙂

Și știi de ce?

Pentru că pentru chinezi simbolizează belșugul, bucuria, se crede că aduce norocul și că îndepărtează răul. Roșul este strict interzis la înmormântări, deoarece este o culoare tradițională simbolică a fericirii.

Și spuneam că acolo, în drumul spre zid mi-am dat seama cât de importantă e această culoare pentru poporul chinez: până și dorințele sunt roșii!

Placute cu dorinte la Marele Zid
Placute cu dorinte la Marele Zid 2

Așadar, dacă ești chinez și te stăpânește o dorință arzătoare, o scrii pe o tabletă d-asta roșie și… gata: e ca și îndeplinită! Cred că poți să-ncerci și dacă ești de altă rasă.  Cine știe, poate funcționează și la tine. 🙂

Pentru că-s mulți chinezi, sunt și multe dorințe care te petrec pe drumul  care urcă și coboară spre Marele Zid:

Drumul cu placute cu dorinte la Marele Zid

În ciuda temperaturii de vreo -12 grade și a vântului tăios, era destulă lume dornică să calce pe celebrul Zid, în unele momente chiar de-a dreptul aglomerat:

Aglomeratie pe drumul spre Marele Zid

Iar dacă ai început să mergi pe un drum, la un moment dat se mai şi termină. Aşa s-a întâmplat şi-n cazul nostru şi-am ajuns la…

Marele Zid Chinezesc

Şi trebuie să recunosc că m-a lăsat cu gura căscată când l-am văzut cum încalecă culme muntoasă după culme, până departe în zare:

Când mi-a trecut prin cap că la momentul ridicării lui nu exista niciuna dintre maşinăriile moderne pentru construcţii, m-a luat niţel ameţela. Tot ce vedeam desfăşurându-se în faţa mea precum şi restul miilor de kilometri nevăzuți dar știuți, au fost ridicaţi cu pietrele, cărămizile, lemnele cărate pe coastele munţilor de cârca muncitorilor chinezi. Costul a fost estimat de cercetători la sute de mii, poate chiar aproape de un milion… de vieți omenești.

Oră după oră, zi după zi, an după an, pe parcursul a mai multor secole și-n timpul mai multor dinastii, ca să se apere de atacurile triburilor războinici din nordul Asiei, chinezii au ridicat cu spatele 21.196 de kilometri de fortificații.

Uau! Peste 20 de mii de kilometri, îți dai seama?

Ca să-ți faci o idee cât înseamnă asta, hai să-ți spun că distanța dintre Europa si Australia e de aproximativ 14.000 de kilometri.

Bine, e adevărat că nu e un singur zid continuu de 20.000 de kilometri, ci sunt mai multe porțiuni separate.  În unele locuri sunt două, trei sau chiar patru bucăți de zid în paralel.

Bineînțeles că azi nu mai e ce-a fost în zielele de glorie, multe porțiuni fiind prăbușite sau distruse de-a lungul timpului de oameni sau de intemperii.

Guvernul chinez a restaurat în scop turistic unele bucăți din zid iar noi am ajuns la…

Marele Zid Chinezesc - Simatai

În secțiunea Simatai a Zidului, lucrările de restaurare s-au concentrat  pe rezistența zidului și au  conservat foarte bine aspectul original.

Peisajele pe care le oferă i-a făcut pe jurnaliștii de la “Times” să-l plaseze în 2012 pe locul unu în “Top 25 cele mai frumoase locuri”.

Și pe bună dreptate:

Marele Zid Chinezesc - Simatai sus 2
Marele Zid Chinezesc - Simatai prin fereastra
Marele Zid Chinezesc - Simatai sus

Iar dacă arată așa spectaculos iarna, cu verdele verii sau îmbrăcat in culorile toamnei trebuie să fie și mai și!

Dar pentru că noi am ajuns în afara sezonului într-o zi friguroasă, am avut un mare bonus: n-a trebuit să dăm din coate din cauza aglomerației!

Știam din ce-am citit că aglomerația s-ar putea să-mi ştirbească din plăcerea vizitei iar un comentariu al doamnei Georgetta Enache la o fotografie de pe Facebook mi-a confirmat că ar fi putut fi chiar aşa:

Din excursia in China, cea mai vie și impresionantă imagine care mi-a rămas în amintire este imaginea zidului din avion. Ajunsă “pe  zid ” aglomerația era atât de mare ca tot farmecul dispăruse…”

E adevărat că și noi am avut momente când n-am putut face fotografii fără să intre în ele și alți turiști:

Eugen si Elena la Marele Zid

Din fericire “clopotul lui Gauss” a funcționat și aici și cei mai mulți vizitatori nu s-au îndepărtat prea mult de locul de intrare pe zid, lăsând libere extremitățile porțiunii deschise publicului.

Atât de liber era în partea de sus:

Marele Zid  - Simatai sus

Urcarea până aici mi-a scos nițel sufletul și mă gândeam că transpirația și aerul rece sunt o combinație perfectă pentru o răceală sănătoasă. 😀 Ei bine, am avut noroc și nu s-a întamplat, probabil pentru că locul are energii bune.

Acolo sus am rămas ceva vreme și am absorbit peisajele prin toți porii, întovărășit doar de frig și de vânt…

Eugenisme pe Marele Zid

…şi de un soldat chinez învinețit de ger, pe care l-am descoperit ascuns în lateralul zidului când l-a trădat o tuse.

Iar dacă sus mi-a ținut companie armata chineză și cei câțiva turiști de departe, jos chiar am fost numai noi:

Marele Zid - Simatai prin fereastra
Elena pe Marele Zid
Eugenisme pe Marele Zid

În cazul în care te întrebi la ce mă uitam aşa de concentrat, iată și răspunsul:

Muntii vazuti de pe Marele Zid
Lacu Ratei Mandarin inghetat
Gubei orasul apelor vazut de pe MareleZid
Gubei – orașul apelor

Daaa, priveliștea face toți banii și m-am simțit ușor special, că nu foarte multă lume se poate lăuda c-a văzut “Lacul Raței Mandarin” acoperit de gheață.

După ce-am văzut tot ce doream și când am simțit că gerul își dorește să ne împrietenim mai mult decât îmi doream, am făcut cale-ntoarsă.

Jos, în Gubei, am vazut cum îți puteai “repara” picioarele în cazul în care urcarea pe zid le-ar fi afectat în vreun fel:

Gubei - fantana cu apa termala

Cum efortul de pe zid se cerea compensat, ne-am oprit la un restaurant din așezare. Până am terminat de mâncat s-a făcut noapte și n-am plecat fără să mai fac o fotografie:

Cascada Gubei noaptea

Da, linia aia frântă de lumină din partea de sus e Zidul!

Iar dacă la început am spus că atunci când o să mergi în vacanță pe Lună sau pe Stația Spațială Internațională o să poți admira Zidul în toată splendoarea lui, ei bine… te-am indus în eroare pentru că…

Zidul nu e vizibil cu ochiul liber de pe Lună

Afirmația care stă la baza mitului potrivit căruia Marele Zid Chinezesc este vizibil din spaţiu a fost făcută pentru prima dată într-o scrisoare a anticarului William Stuckeley în 1754. Adică… cu mult înainte ca omul să ajungă acolo!

Neil Armstrong, primul om care a călcat pe solul selenar spune:

Eu nu am văzut nici un complex construit de mâna omului, iar mai mulţi astronauţi care au zburat frecvent pe orbite deasupra Chinei mi-au spus că nu au văzut cu ochiul liber niciun zid”.

În realitate, zidul nu poate fi observat decât cu ajutorul tehnologiei de pe o staţie spaţială cu o orbită joasă.

Pentru a fi văzut cu ochiul liber de pe această staţie spaţială, observatorul ar avea nevoie de o acuitate vizuală de opt ori mai bună decât cea normală. Pentru a vedea Zidul de pe Lună, el ar trebui să vadă de 17.000 ori mai bine decât un om normal.

Așa, ca să știi! 🙂

La final

Înainte de clasamentul celor de la “Times”, în anul 1987 Marele Zid a ocupat un loc în lista cu “Cele mai mari minuni naționale și istorice ale lumii“, formulată de către Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO).

Dacă nu merită să mergi pe Lună sau pe Stația Spațială ca să vezi Zidul, cu siguranță merită să admiri la fața locului una dintre cele mai impresionante realizări ale omenirii.

Călătorii minunate îți doresc!

Eugen

Îmi place fotografia. Şi filmul. Şi grafica digitală. Şi lectura (în mod deosebit SF-ul și fantasy-ul) și, de dată mai recentă și cumva legate între ele, scrisul. >>mai multe